top of page

Oplevelsesbaseret undervisning i naturvidenskab

 

Formål

Dette hands-on kursus giver dig redskaber til at bruge oplevelsesbaseret undervisning til at løfte elevernes faglige niveau inden for de naturvidenskabelige fag.

 

Indhold

I en travl hverdag kan det være svært at få tid til lave den fagligt inspirerende undervisning, som man godt kunne ønske sig. På dette kursus får du redskaber til med simple midler at lave undervisning, der styrker elevernes faglige nysgerrighed og løfter det faglige niveau.

 

På kurset får du redskaber til at:

 

  • skabe oplevelser i naturvidenskabsundervisningen, der understøtter elevernes læring og motivation
     

  • bruge viden om, hvordan hjernen fungerer, så dine elever bliver bedre til at huske det, de bliver undervist i

 

  • løfte de fagligt svage og stærke elever ved at bruge kompetenceskabeloner, som hjælper eleverne til at arbejde målrettet med det, der er svært
     

Oplevelsesbaseret undervisning kan åbne for nysgerrighed, interesse og engagement hos eleverne. Oplevelserne kan fx være flyvende plasticposer som model for konvektion i naturgeografi, elever i fysik, der bevæger sig som himmellegemerne for bedre at forstå en måneformørkelse, eller at lave tegneserier i kemi, der sætter billeder på en kemisk reaktion. Små indslag i undervisningen kan give en stor effekt på elevernes læring af stoffet. På dette kursus får du redskaber og ideer til at udvikle små oplevelser, som kan bruges som krydderi i undervisningen.

Kompetenceskabeloner er et redskab, som hjælper elever til at vide, hvad de skal gøre i bestemte situationer og dermed undgå, at de laver de samme fejl igen og igen. For eksempel kompetenceskabeloner til udregninger i fysik, afstemme redoxreaktioner i kemi eller gå til eksamen i biologi. I løbet af kurset vil du selv komme til at udvikle kompetenceskabeloner, som kan hjælpe dine elever med det, de har svært ved.

 

Arbejdsform

Kurset veksler mellem oplæg, øvelser og workshops. Det kan afholdes for en enkelt faggruppe eller for alle naturvidenskabsfaggrupper på samme tid. Kurset afholdes typisk som et halvdagskursus men varigheden kan justeres efter behov.

 

Målgruppe

Undervisere på de gymnasiale uddannelser inden for den naturvidenskabelige fagrække.

 

Underviser

Lasse Seidelin Bendtsen, underviser i fysik og astronomi på Borupgaard Gymnasium. I 2018 vinder af Politikens Undervisningspris’ særpris og i 2019 vinder af Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris.

Bestilling af dette kursus

Hvis man ønsker dette kursus som et halvdagskursus, så er det en del af GL-E’s skolebaserede kurser og kan bestilles via deres hjemmeside.

 

Hvis man ønsker at justere indholdet af kurset, eller at det afholdes som et foredrag, kan man kontakte Lasse Seidelin Bendtsen på lasse@seidelins.dk eller 60 85 30 83. 

bottom of page